נופש – חופש של מנוחה ומרגוע נפש – נשמה
מהו הקשר בין של כל המשמעויות של טפח השונות כל כך זו מזו?
שטות - השורש של המילה הוא שוטה, שוטה אינו בר דעת, שטויות הן דברים שנאמרו ללא דעת.
מה המשמעות של המילה 'בצע'? בצע פירושו גזל, וכך כתוב: כֵּן אָרְחוֹת כָּל בֹּצֵעַ בָּצַע (משלי א,יט), ופירשו רש"י והאבן עזרא ש'בצע' הוא גזל וכן מוכיח סוף הפסוק: אֶת נֶפֶשׁ בְּעָלָיו יִקָּח.
פשרה היא ישוב של סכסוך על ידי וויתורים הדדיים. כל צד מוכן לוותר, להפסיד חלק ולקבל חלק כדי שלא יצטרך לנהל הליך ארוך ומתיש בבית הדין, כאשר אין לו בטחון שבסופו של ההליך – ינצח.
יש כאן חמשה פירושים למילת אנא-אנה
בכל אחד משלשת הפסוקים האלו, מילת 'נא' משמשת במשמעות שונה לחלוטין.
הַקֹּל קוֹל יַעֲקֹב וְהַיָּדַיִם יְדֵי עֵשָׂו:. כוחו של יעקב הוא בפיו – בתורה ובתפילה - מול עשו שכוחו בידיו – בחרב ובחנית. כוח המדבר מבדיל את האדם מבעלי החיים, והתורה מבדילה את היהודי מעל כל בני אנוש. כל ישראל בני מלכים הם על ידי דיבורם בתורה ובתפילה, זהו 'דבר מלך שלטון', המלכות האמיתית היא בכח אמירת דברים שבקדושה.
מסתכל: ‘מסתכל’ פירוש מביט. האם יש קשר בין המילה מסתכל לבין שכל (לפי הכלל ששי”ן וסמ”ך מתחלפות)? סכל: ‘סכל’ הוא טיפש, הוא ההפך הגמור משכל, הוא מי שאין לו שכל!
בזמן בית המקדש, בי”ד בניסן בין הערביים, מקריבים קרבן פסח. יש דין מיוחד בקרבן פסח, הוא קרב ב’חבורה’, קונים את הקרבן בשותפות, ורק בני החבורה המנויים עליו רשאים לאכלו.
‘מה זה מן? מדוע נקרא כך האוכל של בני ישראל במדבר. התשובה הספונטנית היא (עשיתי סקר אצל אברכים ) ש'מן הוא' פירושו 'מה הוא?' כלשון הפסוק "וַיִּרְא֣וּ בְנֵֽי־יִשְׂרָאֵ֗ל וַיֹּ֨אמְר֜וּ אִ֤ישׁ אֶל־אָחִיו֙ מָ֣ן ה֔וּא כִּ֛י לֹ֥א יָדְע֖וּ מַה־ה֑וּא" (שמות טז,טו).
אם זו מילה נרדפת לנהדר? ואולי הכוונה לדבר מכוסה, בלתי מובן או אולי בדיוק להפך והכוונה היא לדבר שהוא ברור לחלוטין? ושלא נשכח נסים ונפלאות שהם מעל דרך הטבע.והפליה-להבדיל – גם זה בכלל!
על מה מורה המילה מסכנות – על עוני או על עושר, או על שניהם כאחד?
טואול בניית אתרים